nurila8991.blogspot.com

Friday, 20 April 2012

Puas diEt, sENam tApi x KurUs???

salam..terlebih dahulu ak bersyukur pd Allah dgn segala nikmat y tlh diberikan olehNya pd kte semua..Alhamdulillah...hari ni, hari jumaat y penuh dgn keberkatan dan rahmat dr Allah ...:) ...skg nie kte beralih pd tajuk y ak fokuskan tuh...hahahaha agak lawak jugak..tp itulah hakikat kehidupan manusia y ada masalah nie..hehehehhee...mesti korang ada y pernah cuba bnyk kali n plbgai cara korang wat untk kurus tp x berhasil kan?? seriously, bkn korg jek tp che'ilalolipop a.k.a aku nie pn bnyk kali try jugak tp x menjadi...hehehehehe...mcm2 wt r such as senam,puasa, kurangkan kalori, ad y guna teknik laser, sedut lemak r, sedut ntah ape2 lg sbb nk buang lemak nie tp x pernah berjaya kan? hehehee...kalau korang nk tau semua hasil korang n ak skali x berjaya tuh maknanya korang n ak nie berhadapan dgn situasi OBESITI DEGIL...hahahahha mcm pelik kot nama nya,... 

perkara nie jd bila seseorang dilanda obesiti degil tuh n die selalu mengalami sindrom montel y menyebabkan wajah seseorg tuh brubah jd montel..uih dahsyatnyaaa...patot r ak tgk muka ak nie kembong semcm jek..hehehehe sindrom montel rupanya..ahhhhh..hehehehe...sindrom jugak ubah muka kte nie dr muka y cute mute comel loteh nie jd bulat dan kembang...dada y bidang juga turut kembang n hilang bentuk.malah sesetengah mengalami gynecomastia iaitu pembesaran buah dada tidak terkawal...buah dada akn membesar dan melendut tanpa kolagen menyebbkan ia hilang rupa bentuk asal.. sindrom montel juga menjadikan pinggang seseorg membesar dan ukur lilit blakang meningkat. adoiii..huhu btol tau kalau kte tgk betul2 bg org y ada sindrom nie bentuk tubuhnya seperti lelaki or ala-ala mak org bg org y terkena sindrom montel nie..hehehehe...org y kena sindrom montel nie selalu rasa tertekan sbb wajah nya dah x cantik akibat pengumpulan lemak di sekeliling muka dan dagu berlapis..ohhhhh tidakkk dagu ak pon dah mcm 4tingkat..errrr....merka menyagka perubahan wajah itu boleh diatasi dgn memakai make up tebal2 atau kosmetik y mahal..hah sbb tuh golongan mcm nilah y selau terpengaruh untk membeli plbgai barangan kosmetik sbb nk ubah penampilan supaya nmpak lebih cntik lg gituh...hahh bahaya tuh... 

bagi pengamal perubatan estetik, Dr. Rushmini Maris Ismail, beliau sering brhadapan dgn golongan sindrom montel nie untuk mndptkan rawatan wajah..apabila ditanya mengapa golongan ini menitikberatkan kulit muka tp badan debab n gempal, jawapn y diberikan adalah kecewa krn segala usaha dan kerja keras untuk menurunkan berat badn gagal. pd golongan nie tu adalah satu takdir y menyedihkan,.ish2..jgn cepat putus asa.. korang kena tahu anggapan nie semua salah sbb sindrom nie boleh diatasi sbb semua tuh tjd disbb kan gangguan hormon...ia memerlukan rawatan y lbh dpd sekadar mnjaga makan senaman dn minum..contoh korang tahu kn ape tuh kencing manis?? penyakit nie disbbkan ia x mampu nk pecahkan gula..thats why gula tuh akn kekal sbg gula dlm darah..contoh lain pulak mcm gout. ia terjadi sbb xmampu nk pecahkan protein n then protein tuh akn jd asid urik dlm darah.. hah sindrom montel pulak di sebbkn oleh seseorg x mampu nk pecahkan lemak die kpd tenaga. so, ia merupakan satu penyakit...kne tahu tu..ia boleh dikategorikan sbg penyakit metabolik y lain sprti kencing manis n gout sbb ia memerlukan rawatn dan perubahan gaya hidup y spesifik.. 

seseorg y obes mudah merasa letih dan kurang bermaya. die juga cpt marah, gelisah, dan berasa rendah diri.. mood mereka nie cpt berubah sbb turun naik paras hormon metabolik. when the hormon meningkat, they will feel calm n more peace n at the same time dorang nie heppy jek manjang.. but, when the hormon menurun, dorang nie feel more stress n gelisah.. sindrom montel juga menyebbkan hormon wanita menjadi rendah n juga kerap kencing..mereka juga sering ngadu bau badan y kuat akibat dari hadirnya hormon testosterone y berlebihan.. masalah gatal-gatal kulit juga sering terjadi terutama pd waktu malam..kulit jd kasar dan mata mengecil..bulu mata gugur dan kening jd nipis..setiap masalah mesti ada penyelesaiannya..salah satu penyelesaiannya ialah pengambilan bahan protein semulajadi phospohotidyl serine.. ia merupakan suplemen y mampu mengurangkan hormon cortisol y mnjd penyebab sindrom montel.. Phosphatidylserine ialah sejenis lemak y dinamakn phospholipid y merupakan komponen dinding sel manusia..otak kte nie trbina rata2nya dari kelompok nie..ia juga mmbntu para sukan cpt segar slps prtndingan sukan lasak..n juga mmbntu meningkatkan daya ingatan seseorg..suplemen laen y berkesan ialah mineral magnesium, hromium, dan selenium..mineral seperti ini wujud dlm mknn sprti tiram, sayur hijau n cendawan.. soo,,sgt lah pnting untk mngmbil mknn mentah sprti ulam bg penghidap sindrom montel.. soooo,, korang kena baca post ak arini...penting untuk kesihatan tau...

so , bg sape2 y ada masalah nie, korang boleh lah kunjung bengkel kecantikan dan kesihatan percuma Marissa Esthetic Semenyih pd 28 April dan 10 Mei, Marissa Esthetic Bangi (15 Mei), dan Marissa Esthetic Melaka(20 Mei).. kalau korang minat layari www.mrissa-esthetic.com...:)..tQ coz sudi luangkan masa baca post ak nie...


 P/S: sumber rujukan nie dari Urusan malaysia (Mega), 20 April 2012, page 11... 

 P/S: xda kaitan dgn penulis..ia sekadar ingin kongsi bersama..:)..perlu maklumat lanjut layari laman web marissa esthetic..:)

2 comments:

  1. terjumpa info ni, juga pasal diet… sharing is caring :) - Diet Tapi Tetap Gemuk Kerana Rendah BMR

    ReplyDelete
  2. hehehhe..good...sharing is caring....apepon, org mcm nie x semestinya x cantik..hehehehe...kan..kan..

    ReplyDelete